Sommeren er højsæson for svindlere

21. juni 2021

Svindlere har fået et godt øje til idrætsforeninger, og ferieperioder er højsæson for ”formandsbedrageri” via fx e-mails, hvor foreninger franarres oplysninger eller pengebeløb ved, at afsenderen udgiver sig for at være formand i foreningen.

Svindlernes fremgangsmåde

Bedrageriet foregår typisk via e-mail, hvor en svindler sender en e-mail til f.eks. kassereren i en forening fra en e-mailadresse, der – på overfladen – ligner formandens.

Budskabet i mailen er, at "formanden" har brug for, at der bliver overført et bestemt pengebeløb, og at det haster. Vi har også set flere eksempler på, at det er gavekort til fx iTunes, der bliver bedt om - se eksempel på tekst i mail:

Den type kort, jeg har brug for, er iTunes Gavekort 1000kr pålydende i 3 = 3000kr i alt. Du får kortet i ethvert supermarked eller butik omkring dig. Når du får kortene, skrab bagud for at afsløre kortkoderne, og mail mig fotos fra kortene, der afslører koderne


Ferieperioder er højsæson for bedrageri-sager

I ferieperioder er medarbejdere eller frivillige i organisationer ofte afskåret fra jævnlig kontakt med hinanden , og det udnytter svindlerne.

Hold derfor et vågent – og skeptisk – øje med mails fra formænd eller andre i forbundet, som pludselig beder om at få overført et større eller mindre pengebeløb.


De bedste råd

Hvis det er muligt, så undlad at have offentligt tilgængelige oplysninger om bestyrelsesmedlemmer på forbundets hjemmeside. Oplys i stedet en hovedmail for kontakt til foreningen.

Sørg desuden for, at I har en robust procedure. I kan fx indføre en regel om, at der altid skal rettes personlig henvendelse til afsender ved anmodning om store beløb, ligesom I kan overveje at indføre en regel om, at der skal mere end én person til at godkende en transaktion - og gerne via andre kanaler som fx SMS.

Er ulykken sket, så reager hurtigt ved at kontakte politiet og banken. Måske kan I nå at stoppe overførslen.


Typiske kendetegn på svindelmails:

1. Personlig stilet. Svindleren har gjort sit forarbejde og har stilet e-mailen personligt med det rigtige navn. Typisk vil afsenderen være formanden, et bestyrelsesmedlem i foreningen eller en kasserer.

2. Det haster. Svindleren opstiller typisk en meget kort tidsfrist for overførslen og spørge, om modtageren har tid til at overføre betalingen nu-og-her.

3. Udenlandske beløb. Svindleren vil typisk bede om beløb i udenlandsk valuta. Der er ofte tale om EURO eller Britiske Pund.

4. Kort og kontant. En bedragerisk e-mail vil oftest være kortfattet og holde sig til pointen: at der skal overføres nogle penge hurtigt.

5. Mærkelige formuleringer og fejl. Ofte bærer svindlermails præg af at have været gennem et oversættelsesprogram.

6. Fortsætter korrespondancen. Svarer du på mailen, vil gerningspersonen indgå i en korrespondance med dig og typisk følge op med oplysninger om de kontooplysninger, der ønskes overført penge til.


Websitet er bygget i Ajour CMS fra ITIDE