Svindlere fra både ind- og udland har fået et godt øje til foreninger i Danmark: Op mod halvdelen af alle denne type anmeldelser kommer i dag fra foreninger, oplyser Politiet.
Svindlernes fremgangsmåde
Bedrageriet foregår typisk via e-mail, hvor en svindler sender en e-mail til f.eks. kassereren i en forening fra en e-mailadresse, der – på overfladen – ligner formandens. Budskabet i mailen er, at "formanden" har brug for, at der bliver overført et bestemt pengebeløb, og at det haster.
Reagerer man på e-mailen, vil svindleren typisk følge op med en e-mail med de kontooplysninger, der ønskes overført penge til samt bede om at få tilsendt en kvittering for overførslens gennemførsel.
Ferieperioder er højsæson for bedrageri-sager
I ferieperioder er medarbejdere eller frivillige i organisationer ofte afskåret fra jævnlig kontakt med hinanden , og det udnytter svindlerne.
Hold derfor et vågent – og skeptisk – øje med mails fra formænd eller andre i forbundet, som pludselig beder om at få overført et større eller mindre pengebeløb.
De bedste råd
Hvis det er muligt, så undlad at have offentligt tilgængelige oplysninger om bestyrelsesmedlemmer på forbundets hjemmeside. Oplys i stedet en hovedmail for kontakt til foreningen.
Sørg desuden for, at I har en robust procedure. I kan fx indføre en regel om, at der altid skal rettes personlig henvendelse til afsender ved anmodning om store beløb, ligesom I kan overveje at indføre en regel om, at der skal mere end én person til at godkende en transaktion - og gerne via andre kanaler som fx SMS.
Er ulykken sket, så reager hurtigt ved at kontakte politiet og banken. Måske kan I nå at stoppe overførslen.
Typiske kendetegn på svindelmails:
1. Personlig stilet. Svindleren har gjort sit forarbejde og har stilet e-mailen personligt med det rigtige navn. Typisk vil afsenderen være formanden, et bestyrelsesmedlem i foreningen eller en kasserer.
2. Det haster. Svindleren opstiller typisk en meget kort tidsfrist for overførslen og spørge, om modtageren har tid til at overføre betalingen nu-og-her.
3. Udenlandske beløb. Svindleren vil typisk bede om beløb i udenlandsk valuta. Der er ofte tale om EURO eller Britiske Pund.
4. Kort og kontant. En bedragerisk e-mail vil oftest være kortfattet og holde sig til pointen: at der skal overføres nogle penge hurtigt.
5. Mærkelige formuleringer og fejl. Ofte bærer svindlermails præg af at have været gennem et oversættelsesprogram.
6. Fortsætter korrespondancen. Svarer du på mailen, vil gerningspersonen indgå i en korrespondance med dig og typisk følge op med oplysninger om de kontooplysninger, der ønskes overført penge til.